ForsidenAlle nyhederAudioKorrekt højttalerplacering for resten af os

Viden der vil spare dig for meget...

Korrekt højttalerplacering for resten af os

De typiske fejl og hvordan de undgås!

Du kender sikkert problemet?

Lyden fra dine monitors virker ikke optimal, og dine mix lyder forkert når du lytter til dem andre steder.

Du er overbevist om, at dine studie monitors har skylden og overvejer derfor at anskaffe nogle nye.

Ofte er der dog slet ikke noget i vejen med dine professionelle studie monitors. 3/4 af de problemer vi ser kommer typisk fra dårlig placering af højttalerne eller dårlig akustik i rummet. Den samme monitor kan således lyde fælt i et rum og vidunderligt i et andet.

I det følgende vil vi gøre rede for nogle af de mest typiske problemer, og hvordan de fleste problemer kan forbedres markant uden at du behøver at gå til ekstremer.

 Symmetri er vigtigt!

Højttalerplaceringen bør være lige langt væk fra væggene i rummet og lytte positionen bør være lige i midten af rummet. Afstanden til væggene påvirker nemlig kraftigt højtalernes frekvensgang og man kan derved komme ud for at frekvensgangen ikke er ens i hver kanal, eller der er alvorlige “huller” i frekvensgangen. Disse huller vil man ofte prøve at kompensere for i mixet og resultatet er der for et mix der ikke lyder korrekt andre steder. Lyden skal opleves ens når du panorerer i mellem kanalerne. Symmetri er kodeordet for at opnå perfekt balance mellem kanalerne. I surround setups er dette dog meget svært at opnå på grund af placeringen af bagkanalerne bagved lyttepositionen.

Højtalere placeret på arbejdsflader

Dette er en af de helt store problemer. Mange placerer deres monitors direkte på et bord eller meterbro. Det får højtalerne til at sende svingninger igennem materialet de er placeret på, hvilket ofte giver nogle fæle resultater.

De fleste nærfelts monitorer er designet til at give en perfekt frekvens respons flyvende i frit rum og det harmonerer meget skidt med at placere dem direkte på f. eks en overflade af træ. Typisk sker der det at bas responsen bliver mudret, upræcis og/eller forstærket i nogle områder på en meget lidt ønskværdig måde. Mellemtone frekvenser reflekteres på overfladerne og blandes med den direkte lyd. Dette ødelægger mellemtonen og resultatet er en igen en upræcis gengivelse.

Dette problem kan nemt løses, ved enten at placere monitorerne på standere lidt bag ved bordet eller konsollen – eller ved at placere dem på recoils ( en tung base af akustisk dæmpende materiale ) der isolerer højttalerne fra overfladen de står på. Dog skal man passe på med at få placeret dem for langt fra et eventuelt konsol, da reflektioner fra konsollet kan give den frygtede kamfiltereffekt, hvor responsen i især mellemtone området lider (responsen ligner en redekam, deraf navnet!)

Resultatet af disse små ændringer er meget overbevisende: Strammere og langt mere præcis lyd du kan have tillid til.

Husk at afstanden til sidevægge og frontvæg giver en kolossal påvirkning af bas niveauet.

Placering af en monitor på f. eks et bord op i et hjørne kan give op til +18 db bas forskydning! Optimal placering er derfor 1/2 til en hel meter fra side og bagvæg, med mindre der er tale om meget små monitors der godt kan bruge lidt hjælp fra væggene.

Akustik i rummet

Det er en udbredt misforståelse at et godt lytterum skal være dæmpet til et punkt hvor det lyder som om man står under en dyne.

Akustiske problemer kan ofte afhjælpes med relativt små ændringer.

Typisk lyder rummet meget hårdt på grund af for mange helt glatte overflader. Et godt udgangspunkt er at dæmpe rummet med almindelige dagligdags materialer som f. eks et tæppe på gulvet, mormors gamle gobelin på den ene væg, en stor blød sofa bag lytte positionen o.s.v.

Når dette ikke er nok til at få lyden under kontrol, går man herefter mere videnskabeligt til værks med avancerede dæmpematerialer der i dag findes i smarte varianter der også gør det rart at være i rummet. Målet er at få efterklangstiden i rummet ned på et niveau, hvor efterklangen ikke maskerer lyden fra højttalerne alt for meget. Husk at kontrol af dybe frekvenser kræver dybe løsninger. Her nytter det ikke noget med tynde akustiske paneler fordi lydbølgerne i de dybe frekvenser er lange.

Husk at målet med dine monitors er at give dig en så neutral gengivelse som muligt du kan regne med – og ikke en flatterende ”blære lyd.”

Subwoofere – et kapitel for sig

Subwoofere er noget af det sværeste at placere korrekt i lytterummet.

Fordi øret ikke kan stedbestemme meget dybe frekvenser, er placeringen i teorien ligegyldig men dette er langt fra sandheden. Problemet med dybe frekvenser er nemlig, at lydbølgerne er meget lange og man populært sagt kan risikere at sidde midt i en bølgedal hvor du faktisk slet ikke kan høre subwooferen. Flyt dig en meter – og bassen er pludselig meget kraftig.

Dette fænomen giver naturligvis en masse tvivl om hvorvidt basniveauet er korrekt og endnu flere hvis kunden også skal kunne lytte korrekt. Subwooferen skal derfor placeres således at den lyder korrekt ved lyttepositionen, og så må man leve med at lyden ikke er perfekt alle steder i rummet.

Elektronisk EQ korrektion – når alt andet fejler

 

Inden du går i gang med elektronisk korrektion vil vi stærkt anbefale et besøg af en dygtig akustikker. Herhjemme er Eddy Bøgh Brixen og hans firma EBB consult vores nationale helt på området, – og han kan ofte spare dig for meget med hans store viden og arsenal af enkle løsninger.

Er det umuligt at opnå et hæderligt resultat med ovenstående metoder, er der en sidste mulighed for at rette frekvensgangen til, – nemlig elektronisk korrektion. Denne løsning kan dog ikke bruges hvis der er deciderede faseproblemer i rummet der “æder” særlige frekvensområder. Her må og SKAL man først fixe kilden til problemet.  Elektronisk korrektion kan imidertid godt rette op på en mindre optimal respons, og især rette op på forskelle i mellem kanalerne der er affødt af rummets akustik eller manglende symmetri.

Dette gøres ved hjælp af en række test signaler (sweeps) der sendes igennem højttalerne, og en målemikrofon der placeres forskellige steder omkring lytte positionen i en serie målinger.

Resultatet er en frekvenskurve der kan korrigeres elektronisk – og man lytter således til det korrigerede signal. Dette kan f. eks udbalancere forskelle mellem venstre og højre kanal og sikre at basniveauet er korrekt, men kan ikke redde dig fra alvorlige akustiske problemer som f. eks et meget hårdt rum resonanser m.v.

Der findes både hardware og software udgaver til rumkorrektion, en relativt ny interessant software plug-in mulighed kommer fra italienske IK Multimedia og hedder ARC ( Advanced Room Correction ). Systemet er bygget på den samme teknologi man kan finde i mange topklasse surround recivere til hjemmebrug.

Billeder snuppet fra M-Audio artikel om højttalerplacering

Stjernholm & Co forhandler studie monitors fra b.la: ADAM, Genelec, Mackie, ESI, M&K, Dynaudio, Fostex, Event, Avant m.fl.

Pr. Oktober 2012 har vi fast installation af Genelec, M&K 2510, ADAM A5X, og Avant Mixcubes i Audio showroomet.

Se en del af udvalget på shoppen