Det Kongelige Musikkonservatorium tilbyder mere end 200 koncerter om året i den smukke, gamle bygning på Rosenørns Alle, det tidligere ”Radiohuset”.
Her kan bl.a. nævnes solist koncerter, eksamen koncerter og Copenhagen Phil, som bruger den store koncertsal med plads til 1000 publikummer som deres ”hjem”, både til øvning og koncerter.
En del af de klassiske koncerter bliver nu streamet ud til publikum, så når koncerten bliver annonceret, kan alle og enhver vælge enten at møde op i koncertsalene eller nyde koncerten hjemme foran skærmen med både storslået lyd og flot billede. Typisk er koncerterne gratis.
Dette tiltag betyder, at Tonemester uddannelsen på Det Kongelige Musikkonservatorium har fået et ekstra, visuelt emne ind i deres uddannelsesplan, som jo ellers er fokuseret på lyd. Det er de studerende tonemestre, som står for både at producere lyd og billedet på disse koncerter.
Livestreaming fra både den store og mellemstore koncertsal
Stjernholm og Co har både rådgivet og leveret udstyr til de to, fuldstændig ens platforme, som er opsat i henholdsvis den store koncertsal og den mellemstore sal. Jesper Andersen er leder af Tonemester uddannelsen og fortæller om valget af Stjernholm som leverandør og sparringspartner.
”I forbindelse med vores samarbejde med mange andre konservatorier rundt omkring i verden har vi i de sidste 10 år haft en praktik, hvor vi laver fjernundervisning vha. videokonference udstyr. I den forbindelse har vi brugt Stjernholm & Co til at levere udstyr, og vi har rigtig gode erfaring med at bruge dem."
Fokus på rådgivning og gennemtænkte løsninger fremfor mérsalg
”Derfor var det oplagt, at vi henvendte os til Stjernholm & Co, nu når vi skulle etablerer de nye streaming platforme. Stjernholm & Co giver professionelt modspil, når vi fortæller vores ønsker og behov.
En god professionel partner, som giver de rigtige råd, ikke for at have mersalg, men for at bruge budgettet fornuftigt i en fornuftig og tillidsfuld dialog. F.eks. ville vi gerne have de samme kameraer, som vi brugte i vores fjernundervisning.
Men her anbefalede Stjernholm, at vi købte nogle NDI kameraer i stedet, og det er bare fantastisk. Jeg havde slet ikke kendskab til NDI protokollen, men det bliver ligesom hele kernen i systemet med en kraftig netværksrouter som centralnerve. Det er en hel anden verden med stor fleksibilitet omkring kameraplaceringer.”
Brugertilpassede workflows skaber overblik og kreativitet i afviklingen
Udstyret er tre robotkameraer fra Birddog med NDI tilslutning, hvor netop den fleksible, netværksbaserede protokol betyder, at kameraerne ikke nødvendigvis behøver at streame billede fra koncertsalene. Kameraerne kan også opstilles f.eks. i de mange studier og større øverum, som der er på konservatoriet.
Video signalerne bliver modtaget og behandlet på en Blackmagic ATEM Television Pro HD billedswitcher, som sidder i producerrummene til hver af de to koncertsale.
Kamerastyring foregår fra en Skaarhoj PTZ, som indeholder både en joystick og en række trykknapper til at skifte mellem på forhånd indstillede zoom og billedevinkler.
Tryghed når løsningerne gennemtestes og konfigureres som en del af ”pakken”
Det Kongelige Musikkonservatorium er jo en statelig institution, og derfor meget restriktiv omkring netværk. Derfor er der valgt en løsning, hvor NDI videonetværket er et lukket system og slet ikke benytter sig at det eksisterende, alm. netværk.
”En del af pakken fra Stjernholm og Co var også, at de tog sig af indstilling af udstyret. Vi satte det op på mit kontor, og så blev det hele konfigureret og gennemtjekket. Vi har valgt at have en Blackmagic Atem hardware videoswitcher, og ret pædagogisk give det god mening over for de studerende, som jo skal betjene.
De to platforme er fuldstændig identiske og det gælder også på alt IP konfiguration; så vi kan frit skifte mellem eksempelvis kameraer og videoswitcheren, hvis vi har behov.”
Produktionen findes KUN i nuét
Typisk er der en fast rollefordeling med tre tonemester studerende på produktionen, en producer, en musiktekniker og en streamingtekniker.
”Der er en del forskellige forberedende opgaver på en produktion. Vi laver grafik såsom titler, logo og lignende i Photoshop og dem importerer vi så ind i videoswitchen, så de er klar til produktionen.
Vi har ofte glæde af at have to af de tre kameraer i samme frontplacering, så vi har et nærbillede og et langtfra skud, men i samme vinkel.
Så har vi altid et totalbillede, som vi ved fungerer, og som er safe i produktionen. Det tredje kamera er mere frit, typisk på siden af scenen, men det kommer an på koncertens karakter, solist eller ensemble.
Vi redigerer ikke i optagelsen bagefter, det er altid en ren liveproduktion. Vi bruger en afviklingssoftware at streame ud fra vores platform og ind på YouTube. Softwaren ligger på en MacMini, som Stjernholm & Co også har leveret. Af hensyn til rettigheder og lign. kan koncerterne kun ses, mens der livestreames.
Vi har også købt Blackmagic HDR 12G af Stjernholm og Co, de viser et fantastisk fint billede på en 7 tommer skærm, som vi kan sætte farver efter.
Desuden bliver de brugt til at optage et rent signal uden grafik af produktionen.
En del af videoproduktionerne er den afsluttende koncert for solisterne og solisten får derefter den ”rene” videoproduktion til deres fremtidige portefølje.”
Streamingproduktionen giver fremtidssikring og nyudvikling i uddannelsesforløbene
Der er to væsentlige grunde til, at musikkonservatoriet har investeret i de nye streamingplatforme.
Dels giver det mulighed for at streame koncerter og musikudfoldelse ud til publikum og dermed gøre den klassiske musik og det kongelige musikkonservatorium tilgængelige og øjensynlige i den brede befolkning bevidsthed; kort sagt kulturformidling.
Den anden grund er at fremtidssikre og udvikle en tonemester uddannelse, som selvfølgelig er fokuseret på lyden, men hvor kendskab til billedeproduktion og streaming skaber tonemestre, som har et bredere fundament i forhold til fremtidige jobs.
Det Kongelige Musikkonservatorium livestreamer 40 koncerter og ud over dem bliver der optaget 20 øvrige koncerter, så omkring 60 videoproduktioner om året bliver der nu produceret med det nye udstyr leveret af Stjernholm og Co.