Anders Bøtter’s produktionsfirma Tiny Media har fået etableret to produktionsfaciliteter, som stort set er et spejl af hinanden.
Det ene er mobilt, og etableret i en lille trailer med monteret ”hus” til studie og teknik, mens det andet er etableret på hjemme-adressen, i et lille loftrum over hans lejlighed. Og det er helt med vilje, at de to små studier, både i størrelse og teknik, er næsten identiske.
Anders Bøtter er musikformidler og har tidligere været ansat på bl.a. DR som vært på flere radioprogrammer om netop musik. Som han selv siger, så har han nok noget rock i sit DNA. For 3 år siden valgte han at gå freelance med sit eget produktionsselskab, Tiny Media.
Han er musikformidler væsentligt på radio og podcast, men har på det sidste udvidet med en YouTube kanal, Tiny TV. Hans gamle arbejdsplads er stadig en god kunde, hvor Anders bl.a. bestyrer podcast’en Sort Søndag, som bliver sendt ugentligt på P6 Beat på DR.
Mobil studie med unik attitude og minimal synlig teknik
Det mobile studie er bygget af Jonas Hallberg fra Tiny Office, og stod færdig på hjul i 2019, klar til at få etableret teknikken. Et råt og i øjenfaldende udtryk går igennem indretning og look af vognen, både udvendig og indvendig og et meget bevist valg fra Anders side. Det mobile studie udstråler ren rock ‘roll.
Studiet med ovenlysvindue, ”interview sofa” og lille, flytbart arbejdsbord er på under 10 kvm. Alt teknikken er helt bevist gemt så meget af vejen som overhovedet muligt. Du ser faktisk ikke teknikken og kameraer, før den bliver peget ud af Anders.
Betjeningen og styring af teknikken er også minimal og placeret skjult ved siden af arbejdsbordet, hvor Anders ofte er placeret under et interview.
Tre kameraer dækker med gode vinkler de vigtigste positioner og desuden er der et topkamera med fiskeøje, der dækker hele vognen.
Produktionsløsningerne skulle fungere med ændrede formål
Formålet med mobilen på hjul var i høj grad at tage ud i sommerlandet i Danmark på de mange festivaler, invitere musikere og andre kulturpersoner indenfor til interview og på den måde få lavet et stort antal både lyd og videoproduktioner, som derefter kunne færdiggøres og udgives udstrakt ud over årets knap så travle måneder.
Fantastisk ide, som i høj grad destillerede, hvad Anders havde produceret tidligere. Men en pandemi ville det anderledes, ingen festivaler og arrangementer at dække … hvad så?
”Under corona epidemien har det mobile studie næsten permanent været parkeret ved mit sommerhus, og pludselig skete der det, at der begyndte at komme en del online interview ind, som skulle laves.
Musikerne lavede jo stadig albums og prøvede at være aktuelle, så der var behov for interview. Det kunne desværre ikke være på den måde, som det mobile studie var bygget til, dvs. face to face interview i et hyggeligt studierum.”
Den nye agenda betød, at udstyret også skulle kunne håndtere online interview.
Dels skulle der etableres en kraftig og kablet internetforbindelse, og samtidig skulle der flyttes lidt på de små Black Magic kameraer, som er placeret i vognen. Og der blev placeret en skærm der, hvor gæsten i vognen normalt ville sidde ligesom der blev etableret en streaming enhed for at kunne optage både online-signalet og skud fra kamaraer.
Behovsorienteret rådgivning og samarbejde fremfor salg
”Det er et setup, som jeg kun kan takke Stjernholm og Co for. De havde jo allerede været den primære hjælp og leverandør på den oprindelige studie løsning, både her i vognen og i studiet over lejligheden.
Bl.a. kørte jeg mobilstudiet ud til Stjernholm, da den var bygget og så trak de alle kabler til udstyret.
I denne situation søgte jeg hjælp til, hvordan vognen også kunne fungere til online interview. Stjernholm og Co har igennem hele vores samarbejde været eksemplarisk gode til at forstå opgaven og mit behov og frem for alt ikke pådutte mig udstyr, som jeg ikke har brug for.”
De rette tekniske løsninger skaber frihed og fleksibilitet
Det nye setup i begge Tiny Media studierne er centreret omkring en Atomos Shogun 7. Den fungerer her som både monitorskærm for billedsignalerne fra de fire kameraer, en recorder for alle fire HD videosignaler og en switcher for det program billede, der distribueres ind i en Mac computer.
Mac’en bruges til det indkomne online interview, hvor signalet modtages og optages og hvor ”program” signalet fra Atomos Shogun distribueres ud til den, som Anders taler med.
Alle signaler fra alle kameraer plus online-signalet fra computeren optages, og det giver frihed til, at Anders efterfølgende kan sidde i postredigering og mixe videointerviewet sammen med de bedste kameravinkler og skud.
Dette setup kan også let laves om til almindeligt live interview, her bliver et par af kameraerne blot fokuseret på den, som sidder i ”interview” sofaen.
Så omstilling fra online interview til face to face interview handler kun om blot at flytte et par af kameraerne i studiet, let og hurtigt at gå til. Alle kameraer i studiet er Blackmagic’s meget kompakte Micro Cinema.
Professionelle produktioner sætter også krav til lyden
Anders Bøtter’s baggrund er radiorelateret, og en stor del af den produktion, som kommer fra Tiny Media studierne, er lyd uden video, dvs. til radio og podcast. Derfor har der været stor fokus på at få en høj kvalitet på lydsignalet, og her har Stjernholm og Co også vejledt og leveret det bedste indenfor audioudstyr.
Anders holder meget af Shure SM-7B mikrofoner, en klassiker i broadcast verdenen, og han har fire af disse samt en Sound Devices Mixpre, der både fungere som en højkvalitets mikrofonforforstærker og som audio recorder.
Så studiet har kapacitet til at interviewe op til tre gæster. Samme excellente audioset up bliver selvfølgelig også brugt, når der skydes video.
Enkelthed øger fokus og kreativ frihed
”Det har været meget vigtigt for mig, at det her studie setup rent teknisk er så enkelt og simpelt som muligt. Jeg skal derfor ikke koncentrere mig omkring lys, kameravinkler, gain på lyden osv., der er der tjek på.
Det betyder, at jeg kan koncentrere mig fuldt ud omkring interview situationen, og få et godt flow i den.”