Medieværksted løfter undervisningen ud af klasseværelset

Medieværksted løfter undervisningen ud af klasseværelset

Nærum Gymnasium har dristige visioner med skolens nyåbnede medieværksted.

Det skal ikke blot huse medieproduktioner, men også bruges til pædagogisk udviklingsarbejde blandt lærerne og til at producere undervisningsvideo

“Plads til dine muligheder.”

Sådan lyder et slogan for Nærum Gymnasium. I skolens bygning “Elipsen”, en udfordrende vinklet elliptisk bygningsprofil indviet i August 2015, er der både masser af plads og masser af muligheder.

Medieværkstedet er et dejligt stort og lyst lokale, men det skal også kunne rumme mange forskellige aktiviteter. Herunder helt almindelig undervisning.

En af mulighederne er skolens medieværksted, som ledes af mediefaglærer Søren Søberg Poulsen.

Flipped classroom

“Nærum Gymnasium lægger stor vægt på nytænkning og udvikling,” fortæller Søren Søberg Poulsen. “Derfor skal medieværkstedet ikke kun være et sted, hvor eleverne lærer at arbejde med medier. Det skal også bruges til pædagogisk udviklingsarbejde blandt lærerne og til at producere undervisningsvideo.”

Søren Søberg Poulsen uddyber:

“I traditionel gymnasieundervisning forbereder eleven sig derhjemme i enrum. Bagefter kommer eleven hen på skolen og får det lærte perspektiveret i plenum.

Den læringsmodel vender vi på hovedet, så alle elever kan sidde derhjemme og blive introduceret til et emne via videostreaming. Når de så kommer hen på skolen, kan de gå i dybden med emnet på egen hånd eller i grupper.

Det kaldes flipped classroom.”

 

Medievant generation

“Flipped classroom vender klasserummet om. Nu får eleverne den introducerende del hjemme via video.Vi er kun lige begyndt at udforske alle mulighederne.

De unge, vi underviser nu, er noget mere medievante end tidligere generationer. Derfor er det naturligt at integrere audiovisuel kommunikation i undervisningen.”

 

“Vi er stadig i indkøringsperioden, hvor vi ser hvordan udstyret fungerer i forhold til de behov vi har, men vi er kommet godt i gang.

Der er lavet både elevproduktioner og undervisningsvideoer.

Indtil videre er vi en lille hård kerne af lærere og elever, og vi skal så lære det, som vi har lært, videre til andre lærere og elever.

 

Men især med den valgte mixer er det nemt at gå til, så vi kan bruge udstyret til at skabe noget didaktisk udvikling og noget ny og spændende undervisning”, siger Søren Søberg Poulsen.

Roland VR-50HD videoswitcher er en af markedets absolut mest intuitive.

 

Den giver ligeledes mulighed for at modtage og omsætte alle typer videosignaler, så man slipper for at investere i yderligere konvertere, scalere m.m.

Robust og letbetjent

Ud over smartboard og projektor er medieværkstedet udstyret med:

  • Green Screen
  • Velvet videolys
  • Panasonic AG-AC160 videokameraer
  • 5K iMac (Stjernholm Edition)
  • Roland VR-50HD videomixer

 

 

 

To af kameraerne står mere eller mindre fast på dollies, et tredje kan hurtigt frigøres og tages med ud i felten.

 

“Da vi så os om efter et egnet video-setup, var nogle af kravene, at kameraerne skulle være nemme og hurtige at sætte op og tage ned, både kameraer og mixer skulle være lette at betjene, og alt skulle være temmelig robust.”

 

“Det har vi fået, og vi har også fået en indkøringsperiode, hvor vi kan prøve udstyret af i praksis og finde ud af, om der er nogle ting, som skal justeres.

 

 

 

Godt samarbejde

Stjernholm & Co har været en god dialogpartner set i forhold til at vi er et udviklingsorienteret gymnasium, som gerne vil have mange muligheder i ét setup.

Mads fra Stjernholm & Co har været nem at få fat på, og har været konstruktiv, når vi undervejs har omformuleret vores behov.”

 

Læs mere om Live Streaming og Video formidling eller kameraløsninger til alle formål

 

 

 

Du kan også ringe til os på 3810 5070 og booke en demo eller høre mere om Jeres muligheder, med brug af levende billeder i undervisningen

 


Kontakt os på +45 3810 5070 / sales@stjernholmco.dk - Man-Fre kl. 9-17.

Kun rådgivning, salg og udlejning til CVR registrerede virksomheder og offentlige institutioner.